alles in LIMBURG LIMBURG Heeft De Toekomst

Nike wil geen sportmerk meer zijn

Nike wil geen sportmerk meer zijn
lifestyle
19 mei 2019 - Foto: Pixabay.com/C1N3MA

Nike gaat aan zijn app een tool toevoegen die via toegevoegde realiteit je voeten scant en meet, en dan de beste schoenmaat kan voorstellen. Het Amerikaanse bedrijf beschouwt zichzelf nu meer als een techbedrijf dan als een sportmerk, klinkt het.


Toegevoegde realiteit
De verschillen tussen schoenmaten, zelfs binnen eenzelfde merk, kunnen enorm zijn en dat maakt het kopen van de juiste maat vaak een hele opgave. Dat geldt bovendien nog veel meer voor online shoppers, die de schoenen niet even kunnen passen. Daar wil Nike nu iets aan doen met Nike Fit, waarvan de sportkledingfabrikant claimt dat de tool elke voet afzonderlijk - de grootte, vorm en volume - met een nauwkeurigheid van 2 millimeter kan meten via de camera van je smartphone. De tool stelt daarna een adviesmaat voor van de specifieke schoenen waarin de klant interesse heeft. Het systeem maakt daarvoor gebruik van het interne volume van de schoen (dat reeds gekend is voor elk model), de gegevens van de opmeting en de aankoopgegevens van mensen met voeten van vergelijkbare grootte.
 
Nike Fit is ontwikkeld door Invertex, een startup die Nike vorig jaar overnam. Ook in de Nike-winkels wil men een soortgelijk systeem gaan gebruiken, wat erop wijst dat het bedrijf veel vertrouwen heeft dat de technologie winkelbedienden kan helpen om sneller de juiste maat te vinden voor klanten. De update van de app zou in juli in de Verenigde Staten moeten worden uitgerold en er zijn plannen om de functie in augustus naar Europa te brengen.
  
"Eigenlijk is Nike een technologiebedrijf geworden", zegt Michael Martin, vicepresident voor groei en innovatie bij het Amerikaanse bedrijf: "het is een technologiebedrijf dat voortbouwt op zijn historische sterktes in schoenenontwerp, die het kan gebruiken om problemen op te lossen die niemand anders kan oplossen. We denken dat dit onze beste oplossing tot nog toe is."

Bron: Retaildetail.be

Reageren