alles in LIMBURG LIMBURG Heeft De Toekomst

De gemiddelde ondernemer investeert & innoveert te weinig online

De gemiddelde ondernemer investeert & innoveert te weinig online
Blog
Foto geplaatst door: Frans Lalieu

Gelukkig zijn er uitzonderingen, maar desondanks durf ik te stellen dat de gemiddelde zelfstandige ondernemer veel te weinig werk maakt van zijn online présence. Wegens het ontbreken van een visie, duidelijke bedrijfsfocus, een toekomstgericht verdienmodel en een eigen doelgroep heeft men vaak geen idee hoe men de winkel of het bedrijf het beste kan promoten. Helaas zijn veel ondernemers nog steeds gefocust op de toevallige passant of bezoeker van het bedrijf. Of ze leunen op hun "naam en faam" die ze denken te hebben of op de "mond-tot-mond-reclame". Feitelijk laten ze hun ondernemerschap volledig over aan het toeval. In plaats van het heft in eigen hand te nemen, laat men het initiatief niet alleen over aan de consument/klant maar ook aan de concurrent.
 
Echte ondernemers 
Deze zijn altijd met hun bedrijf bezig en onderzoeken mogelijkheden om niet alleen een klantenstroom op gang te brengen, maar deze klanten ook permanent aan zich te binden. Deze ondernemers zijn zich ervan bewust dat alleen met zoveel mogelijk vaste klanten het voortbestaan van het bedrijf is gegarandeerd. Ondernemers die zichzelf in de wachtmodus zetten, door te wachten op de passant die het bedrijf aandoet en hopelijk iets koopt of er een opdracht plaatst, gaan het uiteindelijk niet redden.

Mijn ervaring met ondernemers is dat werken aan de toekomst bij hen weliswaar hoog in het vaandel staat, maar dat ze niets investeren om dit te realiseren. Investeringen worden gezien als kosten en niet als kansen. Dit laatste heeft te maken met een gebrek aan visie over hoe hun bedrijf er over 5 jaar moet uitzien. Ze ondernemen van dag tot dag en zien hun klanten wegblijven, hun omzet dalen en de waarde van hun bedrijf afnemen. Deze passiviteit zal menig ondernemer uiteindelijk de das omdoen. Meer dan ooit wordt van ondernemers verwacht dat ze weer gaan ondernemen. Ondernemen is risico nemen en vooruitzien. Anticiperen op de ontwikkelingen die gaande zijn. Niet de schuld bij anderen neerleggen, maar uitgaan van de eigen kracht. Niet bij de pakken neerzitten, maar doorzetten. Ook bij een tegenslag dient men zaken niet hun beloop te laten gaan. Ondernemers moeten de regie over hun bedrijf weer in eigen handen nemen.

Succes
Ik heb vaak het gevoel dat ondernemers niet meer streven naar echt succes en zich neerleggen bij de waan van de dag. Succes mag namelijks niets kosten. Men beroept zich in veel gevallen op het gebrek aan kennis, tijd en geld. Vooral het klein-mkb, zzp, retail en horeca blijven hun online transite maar uitstellen omdat ze er gewoon geen zin in hebben. Terwijl uit veel onderzoeken blijkt dat multichanneling en omnichanneling ondernemers succesvoller maken. Maar als het niet direct iets oplevert, haken ze af. 

Het hebben van voldoende kapitaal is natuurlijk essentieel om zaken te kunnen veranderen. Echter, door de tijd anders in te delen en het eigen kennisniveau naar een hoger plan te brengen is men al in staat om veel noodzakelijke veranderingen eigenhandig door te voeren. Bovendien kan men door slim met geld om te gaan en zich goed te oriënteren op de vele online marketingtools die worden aangeboden, het eigen bedrijf een geweldige boost geven. Voor Limburg zou dit AllesinLIMBURG.nl kunnen zijn.

Niets doen is de allerslechtste optie!
Vroeger werd ons al geleerd dat de lasten voor de baten gaan. Echter, menig ondernemer is de laatste jaren verwend en heeft met betrekking tot marketing met weinig investeringen en dito inspanningen vaak een leuke omzet weten te realiseren. Nu, ingehaald door de nieuwe realiteit en het veranderde koopgedrag van de consument, weten ze vaak niet meer wat “echt” ondernemen is. Bijna elke inspanning die een ondernemer moeten leveren op een terrein waarmee men niet echt bekend is (internet), is er een teveel. Helaas! Startups hebben dit wel onder de knie, terwijl veel bestaande bedrijven het nakijken hebben. Deze zijn niet in staat traditionele patronen te doorbreken.

ONDERNEMERS MOETEN WEER GAAN ONDERNEMEN DOOR SERIEUS IN TE SPELEN OP DE (ONLINE) ONTWIKKELINGEN IN DE MARKT. DE KLOK TIKT!

Reageren

Auteur

Frans Lalieu

Frans LalieuThorn

Mijn bloed gaat absoluut sneller stromen als ik met partijen aan tafel zit om te praten over de onderwerpen waar ik de afgelopen 5 jaar geweldig veel energie in heb gestoken: de retail. Ik word graag uitgedaagd. Soms kost het moeite om niet door te draven. Mijn kennis deel ik graag met anderen. Hierdoor ben ik in staat om ondernemers te bewegen anders te gaan nadenken over de eigen bedrijfsvoering en de wijze waarop het internet daarin een plek zou moeten krijgen. Vooral het bedenken en uitwerken van nieuwe e-commerce- en collectieve online marketing concepten zijn een van mijn specialiteiten. Naast mijn uitgesproken visie over de wijze waarop men fysieke locaties inricht zoals winkels, horeca en winkelgebieden.